PENGENALAN PUSAT AKSES
SEJARAH WUJUDNYA PUSAT AKSES
- Pusat Akses telah ditubuhkan pada April 2006 di Parlimen Kalabakan iaitu 48 buah sekolah dan di Tawau 3 buah sekolah.
- September 2006- Parlimen Sembrong, 33 sekolah
- Oktober 2006 (Fasa 1)- Pelaksanaan untuk 500 sekolah seluruh negara.
- Disember 2006 (Fasa 2)- Pelaksanaan untuk 1000 sekolah seluruh negara.
PENGENALAN
Dengan kepesatan arus perkembangan teknologi maklumat di negara ini, kerajaan telah pun berhasrat untuk membestarikan semua sekolah di seluruh negara melalui program pembestarian sekolah.
Satu pelaksanaan Pusat Akses Sekolah merupakan salah satu daripada pelbagai inisiatif Kementerian Pelajaran Malaysia dalam menyediakan infrastruktur ICT yang mencukupi bagi menjayakan pembestarian sekolah.
Pusat akses sekolah ini mengamalkan konsep ala "Cyber cafe" tetapi lebih menjurus kepada pembelajaran kerana sesuai dengan kewujuan dia di dalam sebuah institusi sekolah.
Pusat Akses Sekolah ini juga merupakan satu bentuk sokongan kepada proses p&p. Proses pembelajaran di Pusat Akses Sekolah boleh berlaku pada bila-bila masa.
Pusat Akses sekolah memenuhi gaya pembelajaranyang pelbagai degan proses pembelajaran yang pelbagai yang di terapkan dalam elemen ICT.
MATLAMAT PELAKSANAANNYA
- Meningkatkan pembudayaan penggunaan ICT di sekolah dikalangan guru-guru dan juga murid-murid.
- meningkatkan masa penggunaan (contact hours) komputer dengan murid sama ada dalam penggunaan waktu p&p atau penggunaan waktu harian.
- Meluaskan info maklumat ICT yang terkini melalui pelayaran internet mengenai teknologi dunia dalam negara mahupun kawasan setempat.
- Meningkatkan kemahiran murid dalam mencapai kadar pelajar pintar teknologi.
- Membolehkan murid melaksana pembelajaran kadar kendiri, terarah kendiri dan akses kendiri dengan lebih berkesan dengan sendiri disamping pantauan dari guru terlibat.
- meningkatkan penggunaan dan penguasaan kemahiran ICT murid untuk pembelajaran dan penggunaan hariannya.